jesteś w: ARTYKUŁY
Imię i nazwisko*:
Nr. Telefonu*:
Email:
Pola oznaczone * należy wypełnić obowiązkowo!
Jeśli jesteś zainteresowany - Artykuły ,
Prosimy o skontaktowanie się z nami pod jednym z numerów:
601 694 423
601 530 827
Bądź o zgłoszenie się do siedziby naszej firmy:
42-200 Częstochowa, ul. Piłsudskiego 35

Roman Starczewski

 

Blind Spot Information System (BLIS) to bardzo pomocny system bezpieczeństwa stosowany w samochodach, wprowadzony do produkcji seryjnej w 2004 r. przez Koncern Volvo (S80). System informuje, że w polu obserwacji kierującego nieobjętym przez lusterka boczne znajduje się pojazd. Składa się z kamer cyfrowych wykonujących 25 zdjęć na sekundę wbudowanych w boczne lusterka samochodu, zsynchronizowanych z wizualnym systemem ostrzegania w postaci lampek sygnalizacyjnych koloru pomarańczowego lub żółtego. Kamery monitorują obszar wzdłuż boków i z tyłu samochodu. W momencie pojawienia się w strefie obserwowanej innego pojazdu następuje alarmowanie poprzez zapalanie się lampki ostrzegawczej przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu. Zakres pola widzenia wynosi 9,5m długości i 3m szerokości po obu bokach auta. Korzyści ze stosowania BLIS to między innymi: zmniejszenie ilości kolizji lub wypadków drogowych przy zmianie pasa ruchu, skuteczna obserwacja obszaru wzdłuż boków i tyłu samochodu w wyznaczonym polu widzenia obejmującym obszar monitoringu kamer. System aktywuje się automatycznie, przy prędkości pojazdu powyżej 10km/h zarówno w dzień jak i w nocy.

Roman Starczewski

 

BLIS, czyli Blind Spot Information System - wpływa na zjawisko zwane „martwym polem” ostrzegając kierowcę, że w polu obserwacji nieobjętym przez lusterka boczne znajduje się pojazd. Zadania wykonują kamery cyfrowe (25 zdjęć/sek.) wbudowane w boczne lusterka pojazdu samochodowego, zsynchronizowane z wizualnym systemem ostrzegającym kierowcę w postaci lampek sygnalizacyjnych koloru pomarańczowego lub żółtego.

 

Charakterystyka systemu bezpieczeństwa BLIS.

Nazwa systemu: Blind Spot Information System.

Nazwa skrócona: BLIS.

Wprowadzający system: Koncern Volvo.

Budowa: Kamery cyfrowe (25 zdjęć/sek.) umieszczone w bocznych lusterkach pojazdu, zsynchronizowane z żółtymi lub pomarańczowymi lampkami sygnalizacyjnymi.

Zakres pola widzenia: 9,5m długości i 3m szerokości po obu bokach pojazdu.

Zasada działania: Obserwacja przez kamery obszaru wzdłuż boków i z tyłu samochodu. W momencie pojawienia się w strefie monitorowanej innego pojazdu sygnalizowanie zagrożenia poprzez zapalanie się lampki ostrzegawczej przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu.

Korzyści ze stosowania: Zmniejszenie ilości kolizji lub wypadków drogowych przy zmianie pasa ruchu, skuteczna obserwacja obszaru wzdłuż boków i tyłu samochodu w wyznaczonym polu widzenia obejmującym obszar monitoringu kamer.

Zastosowanie: Ostrzeganie o pojeździe znajdującym się w martwym polu widzenia. Wychwytywanie przejeżdżających pojazdów.

Zalety systemu: Monitorowanie strefy obserwowanej przez kamery w celu uniknięcia kolizji lub wypadku drogowego i natychmiastowa reakcja na poruszające się pojazdy.

Sposób ostrzegania: Świecenie lampek sygnalizacyjnych na żółto lub pomarańczowo wbudowanych w zewnętrzne lusterka wsteczne.Aktywacja systemu: Automatyczna, przy prędkości pojazdu powyżej 10 km/h.

Warunki działania: Każda pora (w dzień i w nocy).Wady systemu: Utrudnione działanie we mgle i przy obfitych opadach śniegu.

Roman Starczewski

 

Blind Spot Information System (BLIS) to jeden z najbardziej przydatnych systemów bezpieczeństwa stosowanych w pojazdach samochodowych. Wprowadzony został przez Koncern Volvo (produkcja seryjna 2004 r. - Volvo S80). Ostrzega kierowcę, że w polu obserwacji kierującego nieobjętym przez lusterka boczne znajduje się pojazd, a więc wpływa bezpośrednio na zjawisko zwane „martwym polem”. Składa się z kamer cyfrowych wykonujących 25 zdjęć na sekundę wbudowanych w boczne lusterka pojazdu samochodowego, zsynchronizowanych z wizualnym systemem ostrzegania w postaci lampek sygnalizacyjnych koloru pomarańczowego lub żółtego. Kamery obserwują umieszczone w lusterkach bocznych obszar wzdłuż boków i z tyłu samochodu. W momencie pojawienia się w strefie monitorowanej innego pojazdu następuje sygnalizowanie zagrożenia poprzez zapalanie się lampki ostrzegawczej przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu. Zakres pola widzenia wynosi: 9,5m długości i 3m szerokości po obu bokach auta. Korzyści ze stosowania systemu to między innymi: zmniejszenie ilości kolizji lub wypadków drogowych przy zmianie pasa ruchu, skuteczna obserwacja obszaru wzdłuż boków i tyłu samochodu w wyznaczonym polu widzenia obejmującym obszar monitoringu kamer. Aktywacja systemu następuje automatycznie, przy prędkości pojazdu powyżej 10km/h o każdej porze dnia i nocy.

Roman Starczewski

 

System AFIL (Lane assist) zamontowany w pojeździe samochodowym nie stwarza żadnych utrudnień podczas swego działania zarówno kierującemu, jak i pasażerom. Za pomocą kamer monitoruje kierunek jazdy zwracając szczególną uwagę na przekroczenie linii ciągłej lub przerywanej oddzielającej pasy ruchu. Skutecznie wykrywa nieuwagę kierowcy, kiedy opuści pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu.

Zalety systemu AFIL:

- zapobiega kolizjom lub wypadkom drogowym,

- wychwytuje nieuwagę kierowcy,

- wykrywa opuszczenie pasa ruchu,

- obserwuje kierunek jazdy,

- reaguje na przekroczenie linii ciągłej lub przerywanej oddzielającej pasy ruchu,

- odczytuje prawidłowość wykonywania manewru zmiany pasa ruchu,

- chroni kierowcę przed dekoncentracją

Sposoby ostrzegania kierującego pojazdem:

- wibracje fotela z prawej lub lewej strony,

- ostrzeganie sygnałem świetlnym,

- wibracje pasa bezpieczeństwa,

- ostrzeganie dźwiękami.

Roman Starczewski

 

System AFIL (Lane assist) doskonale rozpoznaje linie oddzielające pasy ruchu. Podczas działania wykrywa natychmiast przekroczenie linii, kiedy kierowca pojazdu nie użyje kierunkowskazu. Wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo, zapobiegając kolizjom lub wypadkom drogowym. Aktywacja Systemu AFIL następuje powyżej 80 km/h. W przypadku rozpoznania przekroczenia linii bez sygnalizacji kierunkowskazem, alarmuje kierowcę najczęściej sygnałem dźwiękowym lub świetlnym, wibracjami fotela z prawej lub lewej strony albo pasa bezpieczeństwa. Przeciwdziała zaśnięciu kierowcy za kierownicą podczas jazdy pojazdem samochodowym.

 

  Roman Starczewski.  Korzyści systemu ECall

 

   Zastosowanie Systemu ECall powoduje między innymi:

 

 

·        szybsze powiadomienie służb ratowniczych,

·        zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych,

·        obniżenie stopnia obrażeń spowodowanych wypadkami drogowymi,

·        szybsze przybycie służb ratunkowych na miejsce wypadku,

·        skrócenie czasu oczekiwania na pomoc,

·        szybsza reakcja Policji na zaistniały wypadek drogowy,

·        skrócenie czasu przyjazdu pojazdów holowniczych,

·        szybsze oczyszczenie miejsca wypadku,

·        zmniejszenie zatorów drogowych spowodowanych wypadkami,

·        zwiększenie wydajności transportu drogowego w Europie,

·        zmniejszenie kosztów zewnętrznych.

 

 

   Roman Starczewski.  System  ECALL

 

  Od 1 kwietnia 2018 roku nowe samochody muszą być wyposażone w System

  ECALL. Wprowadzenie Systemu jest wymogiem unijnym i dotyczy rejestracji

  nowych pojazdów po 31 marca 2018r. w krajach należących do Unii Europejskiej.

 

  Do czego służy System ECALL ?

  System ECALL służy do wezwania pomocy. Jest automatycznym

  powiadamianiem ratunkowym. Dzięki temu Systemowi nastąpi

  szybkie wezwanie odpowiednich służb ratowniczych.

 

  Kiedy System ECALL zadziała?

  System zadziała w każdym przypadku, w razie poważnego wypadku

  samochodowego, jeżeli pojazd  jest wyposażony w system ECALL.

 

  Czy będzie można w System ECALL wyposażyć również pojazdy starsze?

  Tak, można wyposażyć w System ECALL każdy pojazd starszy, który posiada

  gniazdo do zapalniczki. Do tego gniazda można podłączyć specjalny moduł podobny

  do ładowarki samochodowej.

 

  Czy System ECALL  dotyczy tylko pojazdów osobowych?

  Nie. Obowiązkiem objęto również pojazdy dostawcze do 3,5 t.

 

  W jaki sposób załączy się System ECALL?

  System załączy się  automatycznie, po aktywacji poduszki powietrznej,  

  ale też może być uruchomiony ręcznie za pomocą przycisku SOS.

 

  Czy System ECALL może uruchomić  tylko kierowca pojazdu?

  Nie. System ECALL może  uruchomić również pasażer lub świadek zdarzenia.

 

  Czy System ECALL zadziała, jeśli kierowca i pasażerowie będą nieprzytomni?

  Tak. Nastąpi automatyczne aktywowanie systemu. Będą podane najistotniejsze informacje

  o wypadku, w tym dokładny czas i  lokalizacja.

 

  Jakie służby będą powiadamiane za pomocą  Systemu ECALL?

  System będzie zsynchronizowany z numerem alarmowym 112, a więc powiadamiane

  będą: Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Policja.

 

  Czy za usługę ECALL będzie trzeba zapłacić?

  Nie. Usługa jest całkowicie bezpłatna.