Roman Starczewski
BLIS, czyli Blind Spot Information System - wpływa na zjawisko zwane „martwym polem” ostrzegając kierowcę, że w polu obserwacji nieobjętym przez lusterka boczne znajduje się pojazd. Zadania wykonują kamery cyfrowe (25 zdjęć/sek.) wbudowane w boczne lusterka pojazdu samochodowego, zsynchronizowane z wizualnym systemem ostrzegającym kierowcę w postaci lampek sygnalizacyjnych koloru pomarańczowego lub żółtego.
Charakterystyka systemu bezpieczeństwa BLIS.
Nazwa systemu: Blind Spot Information System.
Nazwa skrócona: BLIS.
Wprowadzający system: Koncern Volvo.
Budowa: Kamery cyfrowe (25 zdjęć/sek.) umieszczone w bocznych lusterkach pojazdu, zsynchronizowane z żółtymi lub pomarańczowymi lampkami sygnalizacyjnymi.
Zakres pola widzenia: 9,5m długości i 3m szerokości po obu bokach pojazdu.
Zasada działania: Obserwacja przez kamery obszaru wzdłuż boków i z tyłu samochodu. W momencie pojawienia się w strefie monitorowanej innego pojazdu sygnalizowanie zagrożenia poprzez zapalanie się lampki ostrzegawczej przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu.
Korzyści ze stosowania: Zmniejszenie ilości kolizji lub wypadków drogowych przy zmianie pasa ruchu, skuteczna obserwacja obszaru wzdłuż boków i tyłu samochodu w wyznaczonym polu widzenia obejmującym obszar monitoringu kamer.
Zastosowanie: Ostrzeganie o pojeździe znajdującym się w martwym polu widzenia. Wychwytywanie przejeżdżających pojazdów.
Zalety systemu: Monitorowanie strefy obserwowanej przez kamery w celu uniknięcia kolizji lub wypadku drogowego i natychmiastowa reakcja na poruszające się pojazdy.
Sposób ostrzegania: Świecenie lampek sygnalizacyjnych na żółto lub pomarańczowo wbudowanych w zewnętrzne lusterka wsteczne.Aktywacja systemu: Automatyczna, przy prędkości pojazdu powyżej 10 km/h.
Warunki działania: Każda pora (w dzień i w nocy).Wady systemu: Utrudnione działanie we mgle i przy obfitych opadach śniegu.